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Αλέξανδρος Γ. Σφακιανάκης
ΩτοΡινοΛαρυγγολόγος
Αναπαύσεως 5
Άγιος Νικόλαος Κρήτη 72100
2841026182
6032607174

Πέμπτη 8 Δεκεμβρίου 2022

Design of customized soft tissue substitutes for anterior single‐tooth and posterior double‐tooth defects: An in vitro study

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Abstract

Objective

This study aims to validate the standardized procedure for designing soft tissue substitutes (STS) adapted to optimally fit single-tooth defects in the anterior jaws and double-tooth defects in the posterior jaw and to compare mathematically modeled average shapes.

Materials and Methods

Casts from 35 patients with 17 single-tooth defects in anterior region and 21 double-tooth defects in posterior region were scanned. STS were designed and sectioned in 3D slices meshes. Thickness values were documented respecting mesial-distal and buccal-lingual orientations. Graphs were embedded into images, and hierarchical clustering was applied to group STS according to shape and thickness.

Results

STS clustered into two groups per defect type. For anterior single defects, STS (n = 4) were either a small and thin oval: 7 mm buccal-lingual, 4–5 mm mesial-distal direction and 1.1–1.5 mm thick or a larger oval (n = 13): 9 mm buccal-lingual, 5–7 mm mesial-distal and 1.6 m thick. For posterior double tooth defects, STS (n = 10) were either narrow, long and thick: 6–7 mm buccal-lingual, 16–20 mm mesial-distal and 2.2 thick or a wide, thinner rectangle (n = 11): 9–11 mm buccal-lingual, 12–14 mm mesial-distal and 1.1–1.5 mm thick.

Conclusions

The study validated the standardized digital method to design grafts for soft tissue volume augmentation and identified four average shapes for anterior single-tooth and posterior double-tooth soft tissue defects.

Clinical Significance

We developed and validated a standardized digital method to design an optimal geometrical shape of a soft tissue substitute for oral volume augmentation and combined it with mathematical modeling to identify average shapes for single-interior, and double-posterior tooth defects. The identified average shapes offer the possibility to produce better-fitted xenografts or synthetic STS blocks requiring minimal chair-side adaptation leading to reduced clinical time and patient discomfort and potentially improving soft tissue volume augmentation outcomes.

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Tonsillectomy vs Modified Uvulopalatopharyngoplasty for Hypertrophy and Obstructive Sleep Apnea

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This randomized clinical trial examines whether modified uvulopalatopharyngoplasty is more effective than tonsillectomy alone for treating adults with tonsillar hypertrophy and moderate to severe obstructive sleep apnea.
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Berichtetes und gemessenes Riech- und Schmeckvermögen in einer Long-COVID-Kohorte

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Laryngorhinootologie
DOI: 10.1055/a-1970-6510

Einleitung Störungen des Riech- und Schmecksinns werden häufig zahlenmäßig übereinstimmend als Long-COVID-Symptom beklagt. Anhand von Befunden einer Spezialsprechstunde (HNO-LCS) soll geklärt werden, wie groß tatsächlich der Anteil pathologischer olfaktorischer bzw. gustatorischer Diagnosen in dieser Kohorte ist. Methodik 48 erwachsene Patienten, die die HNO-LCS aus eigenem Leidensdruck aufsuchten, wurden nach ihrer Anamnese befragt, sie schätzten ihr Riech- (SER) und Schmeckvermögen (SES) mit Schulnoten ein und absolvierten als Riechtest den erweiterten Sniffin'Sticks-Test und als Schmecktest den 3-Tropfen-Test. Aus dem SDI-Riechscore und dem totalen Schmeckscore (SScore-total) wurden anhand von Normwerten Diagnosen erstellt. Zwischen den gemessenen Scores und der Selbsteinschätzung und zwischen SER und SES wurden Korrelationen berechnet. Ergebnisse Tatsächliche pathologische chemosensorische Diagnosen bestanden bei 90% der Patienten. Pathologische olfaktorische Diagnosen waren doppelt so häufig wie gustatorische. Bei 10% der Kohorte war keine pathologische Diagnose verifizierbar. Bei 6 Patienten wurde ein Anosmie-Ageusie-Syndrom diagnostiziert. SER korrelierte stark mit SDI. SES korrelierte moderat mit SScore-total. SER korrelierte stark mit SES. Schlussfolgerungen Bei der Interpretation berichteter chemosensorischer Symptome besteht die Gefahr einer Konfusion von Riechen und Schmecken durch die Betroffenen. Deshalb ist die Überprüfung der chemischen Sinne mit validierten Tests in Long-COVID-Ambulanzen wichtig.
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