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Αλέξανδρος Γ. Σφακιανάκης
ΩτοΡινοΛαρυγγολόγος
Αναπαύσεως 5
Άγιος Νικόλαος Κρήτη 72100
2841026182
6032607174

Πέμπτη 7 Φεβρουαρίου 2019

Vocal assessment of addicts on methadone therapy via the RBH scale and objective acoustic parameters

Abstract Introduction: A large number of people around the world struggle daily to become free of their addiction to illegal psychoactive substances. In order to create an atmosphere of improved supervision, established communication and improved quality of life for drug addicts, centers have been set up to provide methadone as a substitute. Objective: The aim of the research was to assess the vocal features of drug addicts on methadone therapy via subjective and objective parameters, to ascertain if vocal damage has occurred and to determine whether subjective and objective acoustic vocal parameters are related, and how. Methods: The research included 34 adults of both genders who were undergoing methadone treatment. A subjective vocal evaluation assessed voice pitch and clarity, while the subjective acoustic analysis utilized the Roughness-Breathiness-Hoarseness scale of roughness-breathiness-hoarseness. Objective acoustic analysis was conducted after recording and analyzing an uninterrupted vocal /a/ of at least three seconds duration, using the "GllotisController" software. Results: The subjective acoustic analysis using the Roughness-Breathiness-Hoarseness scale showed pathological values in 52.9% male and 47% female participants. The average values of the roughness-breathiness-hoarseness for the entire sample were 0.91, 0.38 and 0.50, respectively. Lower roughness was associated with a higher fundamental frequency (f0) and lower jitter and shimmer values (p < 0.05). There was a statistically significant correlation between breathiness, jitter (p < 0.01) and shimmer (p < 0.05), and between hoarseness and jitter (p < 0.01). Conclusion: A statistically significant correlation was found between the two subjective vocal assessments, voice clarity and pitch, and Roughness-Breathiness-Hoarseness scale, and the parameters of the objective acoustic vocal assessment.


Resumo Introdução: Um grande número de pessoas em todo o mundo luta diariamente para livrar-se de seu vício em substâncias psicoativas ilegais. Com o objetivo de criar uma atmosfera de supervisão melhorada, comunicação estabelecida e melhora da qualidade de vida para drogaditos, foram criados centros que fornecem a substância substitutiva metadona. Objetivo: Avaliar a voz de drogaditos que recebem terapia com metadona através de parâmetros subjetivos e objetivos, para determinar o eventual dano à voz, bem como determinar se os parâmetros vocais acústicos subjetivos e objetivos estão interligados e como isso ocorre. Método: A pesquisa incluiu 34 participantes, usuários de terapia com metadona, de ambos os sexos. A avaliação vocal subjetiva consistiu na avaliação do tom (pitch) e clareza da voz, enquanto a análise acústica subjetiva consistiu no uso da escala RSA, de rugosidade, soprosidade e aspereza. A análise acústica objetiva foi realizada após a gravação e análise da vocalização ininterrupta de /a/ com duração de no mínimo três segundos, com o software GllotisController. Resultados: A análise acústica subjetiva utilizando a escala RSA mostrou valores patológicos em 52,9% de homens e 47% em mulheres. Os valores médios dos parâmetros rugosidade, soprosidade e aspereza para toda a amostra foram 0,91, 0,38 e 0,50, respectivamente. O parâmetro rugosidade mais baixo esteve associado a valores mais altos de frequência fundamental (f0) e menor jitter e o shimmer (p < 0,05). Entre o parâmetro soprosidade e o jitter (p < 0,01) e o shimmer (p < 0,05) houve uma correlação estatisticamente significante, bem como entre o parâmetro aspereza e o jitter (p < 0,01). Conclusão: Foi encontrada uma correlação estatisticamente significante entre a avaliação vocal subjetiva da clareza e do tom (pitch) da voz e os parâmetros da avaliação vocal acústica objetiva, bem como os parâmetros da análise vocal acústica subjetiva utilizando a escala de rugosidade, soprosidade e aspereza e os parâmetros acústicos objetivos.

http://bit.ly/2MTeWxW

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